Ratkaisumyyntiä - shortsit
Anni Alatalon taannoinen blogi Linkedinissä kirvoitti minut kirjoittamaan yhdestä parhaimmista ratkaisumyynnin kokemuksestani - siis asiakkaana.
Olimme takavuosina, kun tyttäremme olivat vielä pieniä, lähdössä kesäloman lopuksi ruotsinristeilylle. Tavarat oli pakattu ja viimeiset tunnit ennen laivan lähtöä vietimme turistina tutustumalla kesäiseen Helsinkiin. Kävi niin, että kahvilassa istuessamme ja lasten leikkiessä sattui vahinko ja latte-muki kaatui vaaleille shortseilleni jättäen ikävän kahvitahran. Laivan lähtöön oli muutama tunti ja piti löytää uudet shortsit.
Kiersin nopeasti muutaman Helsingin keskustan johtavan vaateliikkeen. Oli loppukesä ja shortsit olivat jo vähissä eikä sopivaa kokoa löytynyt. Minulle myytiin siis "ei-oota". Aloin jo huolestua, minulla oli selkeä käsitys millaiset shortsit halusin, "siistit kaupunkishortsit", ei siis mitään "ranta/sporttishortseja".
Sitten osuin myymälään jossa oli todellinen ratkaisumyyjä. Hänellä oli sama tilanne kuin muilla, shortsit oli jo myyty ja jäljellä vain tosi isoja ja tosi pieniä kokoja, mutta... hän toimi eri tavalla. Hän kartoitti millaiset shortsit minulla oli mielessä, ymmärsi, että tarve on todellinen ja että halpa hinta ei nyt ole tärkein. Hän tarjosi innovatiivista ratkaisua.
Hän vei minut katsomaan pitkiä housuja. Sain valita mieleiseni, mallin, värin ja koon - ja myyjä pyysi vaatturin paikalle.
Vaatturi otti mitat, tarkennettiin vielä että haluanko shortsini upslaakilla vai ilman. Vajaan tunnin odotuksella sain shortsit, juuri sellaiset mitä etsin. Ja olin todella tyytyväinen.
Mielestäni aivan loistava esimerkki ratkaisumyynnistä. Ymmärrä asiakasta, hänen tilanteensa ja tarjoa ratkaisua.
Photo by Alex Otto on Unsplash